طبق گفتههای یکی از کارکنان سابق مایکروسافت یعنی Richard Irving (ریچارد اروینگ) فیل اسپنسر و تیمش با وجود نظرات و عقاید منفی مایکروسافت در مورد سرویس Xbox Game Pass، در نهایت موفق به ایجاد این سرویس شده است.
ریچارد اروینگ در آخرین مصاحبهی خود با The Wall Street Journal توضیح داد که چگونه فیل اسپنسر و تیمش موفق شدند تا از بازخوردهای منفی پیرامون ایجاد این سرویس بگذرند و در نهایت ایدهی خود را حقیقی کنند.
به گفتهی اروینگ، هرچند در مراحل اولیه ناشرهای زیادی برای وضع قرارداد با این سرویس در جلسات حضور نداشته و انتقادات مختلفی در مورد پایداری و سود سرویس Game Pass Xbox وجود داشته است، تیم اسپنسر به هیچ وجه جوابهای منفی را نمیپذیرفت و با وجود این موضوع، به کار خود ادامه میدادند.
در ادامه توضیحاتی از سوی اروینگ منتشر شده که به این شرح است: «در مصاحبات و جلسات کاری، بحثهای بسیاری در مورد اینکه ” این سرویس موفق نخواهد بود ” و یا اینکه ” سودی نخواهد داشت ” وجود داشت. اما اسپنسر همیشه راه حلی برای این موضوعات داشت. ریچارد اروینگ»
البته سرویس Xbox Game Pass درست همان چیزی بود که مایکروسافت نیاز داشت تا از رقبای مختلف خود در برابر عناوین فرست پارتی پیشی بگیرد. این سرویس هم اکنون با بیش از ۲۵ میلیون کاربر، یکی از بزرگترین ویژگیهای اکوسیستم مایکروسافت به شمار میرود.
همچنین طبق شایعات مختلف، شرکت سونی (Sony) نیز در حال برنامه ریزی یک سرویس مشابه برای اکوسیستم خود به نام Project Spartacus است.