دیجیزا/ تاکنون گزارشهای زیادی در مورد کاهش گسترهی فعالیتهای استودیو ژاپن (Japan Studio) به گوش رسیده است و حتی برخی از توسعهدهندگان این مجموعه را ترک کردهاند. حال شرکت سونی به بیان مطالبی در مورد آیندهی این استودیو در سال مالی آینده پرداخت.
قبل از این، شایعات زیادی مبنی بر کوچک شدن دامنهی فعالیت یکی از قدیمیترین توسعهدهندگان شرکت سونی یعنی استودیو ژاپن به گوش میرسید و این گزارشها به اخراج بسیاری از کارکنان این مجموعه در جهت کوچکسازی آن اشاره داشتند. پیش از آغاز سال مالی جدید در کشور ژاپن، گزارشهای دیگری منتشر شد که نشان میداد اکثر کارکنان استودیو ژاپن پس از تمدید نکردن قرارداد سالانهی خود برای سال جدید، از نظر شغلی آزاد محسوب میشوند. حال پس از انتشار شایعات و گزارشهای بسیار، طرفداران در مورد آیندهی این مجموعهی دوستداشتنی و با استعداد دچار تردید شدند و نگرانیهای خود را به شیوههای مختلفی بروز دادند.
گزارشها نشان میدهند که در آن زمان تنها کارکنانی که در استودیو ژاپن باقی مانده بودند را کارکنان بخش بومیسازی و کارمندان قسمت رسیدگی به امور بازرگانی تشکیل میدادند. همچنین گروه ASOBI Team، تیمی که در استودیو ژاپن مسئول توسعهی بازی تحسین شدهی Astroom’s Playroom بود نیز به بقای خود ادامه خواهد داد و قرار است به توسعهی برخی بازیهای دیگر ادامه دهد. حال به تازگی شرکت سونی در یک اعلامیه به شفافسازی وضعیت استودیو ژاپن و سایر توسعهدهندگان فرست-پارتی مجموعهی پلیاستیشن پرداخته است.
در بیانیهی رسمی بخش سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی (Sony Interactive Entertainment) آمده است که به هیچ عنوان قرار نیست استودیو ژاپن به ورطهی تعطیلی کشانده شود و در عوض قرار است بازسازی شده و سازماندهی جدیدی در جهت اهداف تازه کسب نماید. سونی همچنین تایید کرد که ASOBI Team همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و علاوه بر گسترش Astro’s Playroom، قرار است در توسعهی عناوین دیگر نیز مشارکت نماید.
در تلاش برای تقویت بیشتر عملیات تجاری، بخش سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی به شما اعلام میکند که استودیو ژاپن قرار است از ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی مجددا سازمانبندی شده و تبدیل به یک ارگان کاملا جدید شود. این مجموعه مجددا بر پایهی تیم خلاق Team ASOBI بنا خواهد شد و به این گروه سازنده اجازه خواهد داد تا بازی Astro’s PLAYROOM را با تواناییهای بسیار خود گسترش دهد. این سازمان جدید موظف خواهد بود بر روی یک چشمانداز جدید و واحد متمرکز شده و اقدامات کافی برای محبوبیت بازی Astro’s PLAYROOM را پیادهسازی نمایند.
علاوه بر این موارد، استودیو ژاپن در بخشهای مهمی همچون تولید خارجی، محلیسازی نرمافزار و مدیریت بازیهای خود در بخش توابع جهانی استودیوهای پلیاستیشن نیز نقشی اساسی خواهد داشت.
در حال حاضر به نظر میرسد که شرکت سونی قصد بازسازی کامل استودیو ژاپن را دارد و سازماندهی تازه با اهدافی جدید را برای آن در نظر گرفته است. این استودیو تاکنون در ساخت عناوین بسیار محبوبی همچون BloodBorn و نسخهی بازسازی Demon Souls مشارکت داشته است و به نظر میرسد باز هم در آینده به موفقیتهای خود ادامه دهد.