دیجیزا/ به نقل از وبسایت خبری گیمرنت (Gamerant)، اخیرا شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) درخواست یک ثبت اختراع جدید را منتشر کرده است که در صورت تحقق، میتواند جهت رفع مشکلات عناوینی به مانند Cyberpunk 2077 که از مسائل فنی و باگهای بسیار رنج میبرند، مفید باشد.
طبق این گزارش، ثبت اختراع جدید شرکت الکترونیک آرتس به یک سیستم جدید اشاره دارد که به صورت هوشمند و خودکار تمامی باگهای درون یک بازی ویدئویی را پیدا کرده و آنها را گزارش میدهد. همانطور که میتوان فهمید، این سیستم منحصر به فرد در صورتی که به مرحلهی اجرایی برسد، میتواند بسیاری از توسعهدهندگان را در روند یافتن و رفع باگها و مشکلات فنی بازیهایشان به سرعت یاری نماید.
اگر چه تصور این که انواع بازیها میتوانند از چنین سیستم منحصر به فردی بهرهمند شوند کار سختی نیست اما بدون شک میتوان یکی از اصلیترین گزینههای کاربرد این سیستم جدید را بازی Cyberpunk 2077 به شمار آورد که در هنگام عرضه از مشکلات بیش از حد برخوردار بود و بسیاری از بازیبازان تجربهی آن را غیر استاندارد میدانستند.
طرفداران بازی مورد انتظار Cyberpunk 2077 پس از تجربهی این بازی به دو مورد اساسی آن اعتراض داشتند. اولین مورد آن را میتوان در شیوهی داستانسرایی و روایت آن پیدا کرد که به عقیدهی بازیبازان، مطابق وعدههای داده شده پیش نمیرفت؛ در واقع بسیاری از طرفداران انتظار یک روایت داستانی غیر خطی و پویا را داشتند و بازی Cyberpunk 2077 فاقد این ویژگی مهم بود. در حالی که داستان این بازی یک پایان مخفی را برای بازیبازان در نظر گرفته بود اما آنها اعتقاد داشتند که نقش انتخابهایی که در جریان ماموریتهای اصلی صورت میگیرد، تاثیر بسیار کمتر از حد انتظاری بر پایانبندی داستان دارند.
دومین مورد که اعتراض بازیبازان را برانگیخت و بسیار حاشیهساز شد، بهینهسازی غیرحرفهای و کاملا منسوخ این عنوان بود که تجربهی آن را بر روی کنسولهای نسل هشتمی غیر ممکن ساخت و بسیاری از کاربران پلتفرم رایانههای شخصی نیز با مشکلات بسیاری در تجربهی Cyberpunk 2077 مواجه بودند. مشکلات فنی این عنوان از کرشهای طولانی مدت آغاز میشد و به گلیچهای غیر عادی، رفتارهای عجیب و هوش مصنوعی بسیار پایین NPCها و بسیاری موارد دیگر میرسید که تقریبا تمامی تجربهکنندگان این اثر را با مشکلات و موانع ناخواسته روبهرو میکرد. شاید بتوان کسب نمرات متای بسیار ضعیف بر روی کنسولها و حذف صفحهی فروش این عنوان از فروشگاه پلیاستیشن را یکی از کوچکترین نتایج این مشکلات به شمار آورد.
حال به نظر میرسد شرکت الکترونیک آرتس قصد دارد یک قدم بزرگ در جهت تسریع روند بهبود کیفیت فنی بازیهای ویدئویی بردارد. طبق اطلاعات منتشر شده، ثبت اختراع جدید این شرکت به کاوش و تشخیص انواع باگ به صورت Real Time خواهد پرداخت. این سیستم توسعهدهندگان را در پیدا کردن باگهای مختلف و تاثیراتی که بر تداوم و کیفیت یک اثر ویدئویی میگذارند، کمک بسیاری خواهد کرد؛ در واقع این فناوری میتواند تصاویر مستقیم از گیمپلی و دستورات ورودیهای کنترلر بازیبازان را ضبط نماید. این سیستم میتواند برای تسریع در روند بهبود عملکرد بازیهایی به مانند Cyberpunk 2077 کمک شایانی نماید؛ از همین رو شاید در آینده شاهد آن باشیم که شرکت سونی دوباره این محصول را بر روی فروشگاه خود قرار دهد.
تقریباً بهترین سیستمی که اکنون برای شناسایی باگها و مشکلات فنی به کار میرود، سیستم گزارشهای بازیبازان است که خود چالشهای زیادی را در بر دارد. متاسفانه در این روش، توسعهدهندگان باید از میان انبوهی از گزارشها و بدون هیچ مدرک و ویدئویی، به شناسایی باگ مورد نظر بپردازند و گاهی در این مسیر با شکست مواجه شده و ناامید میشوند.