دیجیزا/ به تازگی اطلاعاتی از یک اختراع جدید ثبت شده توسط شرکت سونی منتشر شده است که میتواند منجر به دسترسی بیشتر و راحتتر افراد کمتوان به انواع بازیهای ویدئویی شود.
در سالهای اخیر شاهد آن بودیم که در صنعت بازیهای ویدئویی اقدامات مفیدی صورت گرفت تا بازیبازان خاص که از برخی مشکلات رنج میبرند، بتوانند به تجربهی بازیها بپردازند. در این زمینه شرکت سونی بدون ادعای مشتریمداری تبلیغاتی، همواره پیشگام بوده و اخیرا در بازی پرافتخار The Last of Us 2 شاهد استفادهی گسترده از تنظیماتی بودیم که به بازیبازانی که از مشکلات فیزیکی رنج میبرند، امکان تجربهی بازی را میبخشید. حال به تازگی شرکت سونی در راستای ادامهی این حرکت تحسین برانگیز خود، یک ثبت اختراع جدید را به ثبت رساند که اطلاعات آن به خوبی نشان میدهند این شرکت همچنان قصد پشتیبانی از بازیبازان کمتوان را در نسل نهم دارد.
با توجه به این که بازیهای ویدئویی به طور ذاتی در رسانهها به صورت صدا و تصویر پخش میشوند و بازیبازان باید برای تعامل با دنیای بازیها از کنترلرهای مکانیکی بهره ببرند، بسیاری از افراد کمتوان در تجربهی بازیها ممکن است بخشی از لذت آن را از دست داده و یا کلا قادر به تجربهی بازی نباشند. در حالی که برخی از توسعهدهندگان به مانند سازندگان بازی The Last of Us 2 از راههای پرهزینه و خلاقانهای برای ارائهی امکان تجربهی بازی به افراد خاص استفاده میکنند اما هنوز به دلیل پیچیدگی برخی از روشهای موجود و هزینهی اضافی آن، بسیاری از سازندگان به پشتیبانی از افراد کمتوان گرایشی نشان ندادهاند.
طبق گزارش منتشر شده از ثبت اختراع جدید سونی، این شرکت به دنبال ادامهی روند نوآوریهای خود و افزایش قابلیتهای دسترسی بازیبازان به محتوا با استفاده از ویژگیهای جدید هوش مصنوعی است. در واقع هدف از این ثبت اختراع، کاهش هزینههای ریاد مالی و زمان طولانی مورد نیاز جهت افزودن قابلیتهای مختلف برای دسترسی افراد کمتوان به محتویات بازیهای ویدیویی خواهد بود تا در نهایت استودیوهای بیشتری بتوانند از این ویژگیها در محصولات خود استفاده کنند.
طبق توضیحات ذکر شده برای این ثبت اختراع، ویژگیهایی که دسترسی افراد کمتوان به محتویات را در رسانههای دیگر ایجاد میکنند معمولا به صورت زیرنویس و یا توصیف صوتی هستند اما با توجه به ماهیت تعاملی و پیچیدهتر بودن بازیهای ویدئویی، پیادهسازی این دسترسیها دشوارتر است. در واقع با توجه به عملکرد و تصمیمات بازیباز، سناریوهای متفاوتی برای داستان و گیمپلی ایجاد میشود و توسعهدهندگان باید برای پوشش این موارد، دست به اقدامات پرهزینه و دشواری بزنند.
استفاده از هوش مصنوعی، همانند ثبت اختراع جدید شرکت سونی میتواند به حل مشکلات بازیسازان در این زمینه کمکهای بسیاری نماید؛ چرا که میتوان از این طریق گزینههای مختلفی برای دسترسی بازیبازان خاص ایجاد کرد و واکنشهای آنها را نسبت به گیمپلی بهبود بخشید. ویژگیهای جدید به همراه بهبود موارد قدیمی به مانند توصیف صوتی، ساخت زیرنویس مخصوص یا حتی استفاده از فیلترهای مختلف رنگی برای مشخص کردن وقایع درون بازی احتمالا از برنامههای این ثبت اختراع هستند. با این حال نکتهی جالب در مورد این ثبت اختراع، به امکان افزودن ویژگیهای دسترسی به عناوینی که تاکنون منتشر شدهاند اشاره دارد. این ویژگی به مانند عملکرد کنسولهای نسل نهمی به شمار میآید که تغییراتی مثبت در عملکرد برخی عناوین قدیمی ایجاد میکنند.
اگر چه برخی از اختراعهای ثبت شده بدون هرگونه نتیجهی سختافزاری یا نرمافزاری ثبت میشوند اما به نظر میرسد شرکت سونی بسیار مصمم است تا این ثبت اختراع خود را به ثمر رساند. در واقع اجازه دادن به جامعهی بازیبازان خاص جهت تجربهی بازیها یک حرکت ارزشمند به شمار میآید و احتمالا این افراد در آینده بتوانند از این طریق، به تجربهی بازیهای قدیمیتر نیز بپردازند.