پورشه ۹۱۱ توربو S یکی از سریعترین خودروهای حال حاضر دنیا در مسافت ۴۰۰ متر محسوب میشود. این ماشین به لطف پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربویی که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند، در درگهای کارواو تایمی در حدود ۱۰ ثانیه را ثبت کرده است. در این ماشین، نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود و باید وزنی ۱۶۴۰ کیلوگرمی را جابجا کند.
از سوی دیگر، موتورسیکلت پرچمدار سوزوکی هایابوسا قبلاً در یکی از درگهای کارواو توانست لامبورگینی اونتادور SVJ را مغلوب کند اما آیا این قاتل بیرحم ژاپنی میتواند حریف توربو S شود؟ مت واتسون برای فهمیدن پاسخ این سؤال آنها در برابر هم قرار داده است. هایابوسا از یک پیشرانهٔ ۱۳۴۰ سیسی چهار سیلندر استفاده میکند که ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد. شاید این رقم در مقایسه با قدرت پورشه چندان زیاد به نظر نرسد اما باید توجه داشت که موتورسیکلت سوزوکی تنها ۲۶۴ کیلوگرم وزن دارد.
در اولین درگ، پورشه شروع خوبی داشت و زودتر از خط پایان گذشت اما مت یک فرصت دیگر به سوزوکی داد. بااینحال، در درگ دوم هرچند اختلاف کمتر شد اما نتیجه تغییری نکرد و ۹۱۱ با زمان ۱۰.۳ ثانیه به پیروزی رسید. البته هایابوسا با اختلافی بسیار جزئی شکست خود و موفق به ثبت زمان ۱۰.۴ ثانیه شد. سپس مسابقهٔ رولینگ ۸۰۰ متر از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برگزار شد که این بار موتورسیکلت بهراحتی جلو افتاد و پیروز شد.
سپس رولینگ دیگری در دنده سه برگزار شد که بازهم هایابوسا با اختلاف زیادی رقیب چهارچرخ را پشت سر گذاشت. در آخر هم نوبت به آزمایش ترمز رسید. البته چنین آزمایشی برای دو وسیلهٔ نقلیهٔ کاملاً متفاوت مثل اینها که یکی چهار چرخ و دیگری دو چرخ دارد علمی و اصولی نیست ولی دیدن آن برای سرگرمی خالی از لطف نخواهد بود. در این آزمایش، پورشه تقریباً بهاندازهٔ طول چهار خودرو زودتر متوقف شد.
مشخصات فنی
۹۱۱ توربو S |
سوزوکی هایابوسا |
|
پیشرانه | ۳.۸ لیتری H6 | ۱.۳ لیتری I4 |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار | ۱۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۱۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۶۴۰ کیلوگرم | ۲۶۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۶۴,۶۵۰ پوند | ۱۶,۷۰۰ پوند |
منبع: سایت پدال و کانال یوتیوب کارواو فارسی